§7.2 Het debat rondom Zwarte Piet

Het Sinterklaasfeest heeft in Nederland een nationaal karakter en is iets wat we al jaren op dezelfde manier vieren. Tenminste, tot 2010, toen er in de maatschappij een discussie ontstond over het uiterlijk van Zwarte Piet. Het gaat niet alleen over zijn donkerbruine huidskleur, ook het kroeshaar, de rode lippenstift en de grote gouden ringen in zijn oren spelen mee.

Mensen voelen zich gekwetst en gediscrimineerd door dit uiterlijk en laten dit met verschillende demonstraties merken. Zoals in november 2017 in Dokkum, toen verschillende organisaties samen een demonstratie organiseerden.  Een jaar daarvoor, in 2016, waren er ook demonstranten in Rotterdam. Dit ging er soms hard aan toe, waardoor er 200 Zwarte-pietactivisten gearresteerd werden. Maar ook voorstanders van Zwarte Piet voerden actie, zoals de Pietitie. Door middel van deze petitie gaven 2,1 miljoen mensen aan dat Zwarte Piet moet blijven zoals hij is.

Omdat de discussie zo oplaaide, heeft vrijwel iedere Nederlander er wel een mening over. Een vraag is vaak waar Zwarte Piet nou eigenlijk vandaan komt. Taaldeskundige Wim Daniëls legde bij Pauw & Witteman uit wanneer de knecht van Sinterklaas voor het eerst werd gespot. Er is ook een stichting Sint en Pietengilde die het Sinterklaasfeest wil borgen en zich verdiept in de geschiedenis van het feest. Je vindt hun website hier.

Wat heeft de discussie ons gebracht? Zijn er dingen veranderd? Tot op zekere hoogte wel. Het feit dat de discussie er was, zorgde ervoor dat veel keuzes extra overwogen werden. Bij het bekende tv-programma Het Sinterklaasjournaal was naast een Zwarte Piet ook een Witte Piet te zien. En ook de Roetveegpiet deed zijn intrede bij de RTL.  Of het debat over Zwarte Piet daarmee ten einde is, is niet duidelijk. Ieder jaar rond november is het afwachten in hoeverre de discussie weer oplaait. 

terug naar hoofdstuk 7naar natievorming en modernisering in de 19e eeuw (§7.4)