§ 3.2 Controversiële onderwerpen

Sommige onderwerpen zijn voor docenten makkelijker te behandelen in de les dan andere en zullen minder spanningen opleveren. Een les over mobieltjes verbieden op school kan wel heftige reacties opleveren, maar dat is niet direct een controversieel onderwerp. Bij zo’n onderwerp kunnen er in de klas opvattingen zijn die fel met elkaar botsen. Dat kan gaan over klimaatveranderingen en boerenprotesten, 9/11, de Tweede Wereldoorlog en zo zijn er nog meer voorbeelden. Vaak hebben leerlingen over zo’n onderwerp meer gehoord dan alleen op school, bijvoorbeeld thuis of via de media. Dat kan ertoe leiden dat leerlingen heel verschillende beelden en opvattingen over een onderwerp hebben. Voor een docent is het belangrijk daar bewust van te zijn.


Het project TerInfo van de Universiteit Utrecht ontwikkelt lesmaterialen om docenten en scholen te helpen om zulke onderwerpen te bespreken op school. Zie hun website voor meer informatie en zie hier hun ervaringen over hun lesmateriaal rondom de moord op Samuel Paty.

terug naar Hoofdstuk 3