De Balinese hanengevechten

In 1972 werd het artikel Deep Play: Notes on the Balinese Cockfight gepubliceerd dat werd geschreven door de Amerikaanse antropoloog Clifford Geertz. In hoofdstuk 4 van de module heb je een beknopte samenvatting van Geertz’ observaties en analyse kunnen lezen, maar we hebben nog niet aan je uitgelegd waarom de titel van het artikel ‘Deep play’ is.

Geertz beschrijft in het artikel dat hetgeen wat de Balinese hanengevechten ‘deep’ maakt, niet de voorstelling of het evenement an sich is, maar juist de diepere laag van het ritueel. Daarmee duidt Geertz op de symbolische betekenis van de hanengevechten. Het draait bij de hanengevechten dus niet alleen om het geld, maar juist om het verkrijgen van sociale status door middel van de hanengevechten (Geertz 1972: 17).

Ook het tweede deel van de titel, ‘play’, valt te verklaren. Geertz maakt in het artikel een vergelijking tussen het ritueel van de hanengevechten en een toneelstuk, waarbij iedereen zijn eigen rol speelt. Volgens Geertz is het ritueel, net als een toneelstuk, een wereld op zichzelf. Daarmee bedoelt de antropoloog dat het de werkelijkheid niet direct beïnvloedt. Wanneer de gevechten zijn afgelopen, gaan de actoren weer gewoon verder met hun normale leven (Geertz 1972: 24). Geertz stelt dan ook dat we het ritueel kunnen zien als een uiting van kunst, dat we net als een tekst kunnen analyseren (Geertz 1972: 27).

Wil je meer weten van Geertz’ analyse over The Balinese Cockfight en de theoretische implicaties voor de studie van culturen? Lees het artikel van Geertz hier of bekijk deze video.

Wist je trouwens dat hanengevechten niet alleen een Balinees fenomeen zijn? Hanengevechten komen op heel veel verschillende plekken in de wereld voor. Vice maakte er verschillende afleveringen over die beschikbaar zijn op YouTube. Kijk bijvoorbeeld eens naar de aflevering over hanengevechten op de Canarische Eilanden of de Filippijnen

Bron: Geertz, C. (1972). Deep play: Notes on the Balinese cockfight. Daedalus, 1-37.

terug naar Hoofdstuk 3