Algoritmes

Onze digitale wereld is grotendeels gebaseerd op algoritmen. Deze kunnen heel handig zijn, bijvoorbeeld wanneer er op Netflix een film wordt aangeraden op basis van de vorige films die je gezien hebt. Of wanneer je online aan het shoppen bent en je verschillende producten aangeraden krijgt waar je naar op zoek bent. De algoritmen lijken ons dan soms beter te kennen dan wij onszelf. 

Maar algoritmen hebben ook zo hun nadelen. Zo kunnen ze er namelijk ook voor zorgen dat mensen in een bepaalde ‘informatie bubbel’ terecht komen. Wanneer jij bijvoorbeeld graag filmpjes kijkt van Powned, krijg je eerder filmpjes aangeraden van ‘rechtse’ media, dan van ‘linkse’ media. De algoritmen bepalen op die manier jouw wereldbeeld. 

Op zichzelf is dat natuurlijk niet zo erg, maar het kan wel vervelend worden wanneer bijvoorbeeld veel mensen gaan geloven in complottheorieën of het leidt tot tweedeling in de samenleving. In dit filmpje legt Arjen Lubach de negatieve gevolgen uit van algoritmen, die hij de online fabeltjesfuik noemt: