§9.1 De kans om slachtoffer te worden
Veel mensen hebben last van vliegangst. Niet gek, want je bent meters hoog in de lucht en je hoort in het nieuws best wel eens over een vliegtuigramp. Denk bijvoorbeeld aan MH17, waarbij 193 Nederlanders om het leven kwamen.
Maar als het aan de cijfers ligt, zouden we eerder rij-angst dan vliegangst moeten hebben. Zo overleden er in 2021 81 mensen aan de gevolgen van een vliegtuigongeluk, terwijl er 1,3 mensen overleden op de weg. Uit Amerikaans onderzoek per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen overlijden en 4,5 mensen bij gevlogen kilometers. De kans om te overlijden als gevolg van een vliegtuigramp is dus 112 kleiner dan bij een auto ongeluk. Goed nieuws: 2021 het veiligste vliegjaar sinds 2017. Er waren in 2021 38 ongelukken, waarvan er vier fataal zijn geworden en er 81 mensen zijn overleden. In 2020 overleden er 299 personen bij 40 ongelukken. Hier zie je een overzicht van de afgelopen jaren:
Bron: To70
Wat de precieze kans is in Nederland om slachtoffer te worden van een terroristische aanslag, is niet duidelijk. Wel weten we dat het actuele dreigingsniveau in 2021 3 op een schaal van 5 was Dat betekent dat de kans op een terroristisch aanval aanzienlijk is, het is voorstelbaar. Uit onderzoek blijkt dat de perceptie en de realiteit van het risico van terrorisme dicht bij elkaar liggen, er is een kleine kans.
Overigens is de kans om te overlijden aan een val een stuk groter dan het overlijden door een moord of door een vliegtuigongeval. Maar in de media wordt er vaak veel aandacht besteed aan oorzaken als moord en ongevallen. De media is dus niet representatief voor de werkelijkheid.
Bron: Trouw, De keukentrap is pas echt gevaarlijk (30-11-2017)