§9.1 Zelfrijdende auto

Misschien rijden we over vijf of tien jaar wel in zelfrijdende auto’s. Het klinkt misschien een beetje futuristisch, maar in verschillende landen wordt er al mee geëxperimenteerd. Zo ook aan de Technische Universiteit in Eindhoven. In de video hieronder wordt uitgelegd hoe zo’n zelfrijdende auto eigenlijk werkt en hoe de onderzoekers te werk gaan: 

In Duitsland zijn zelfrijdende auto’s sinds 2021 al wettelijk toegestaan. Duitsland was daarmee het eerste Europese land dat zo’n wet invoerde. De wet maakt mogelijk dat er naast het testen van zelfrijdende auto’s ook daadwerkelijke autonoom gereden mag worden in bepaalde gebieden. 

In Nederland is het al sinds 2015 voor de wet mogelijk om testen met zelfrijdende auto’s uit te voeren op de openbare weg, maar daar moest dan wel altijd een bestuurder bij aanwezig zijn. Sinds 1 januari 2021 zijn is ook de regelgeving van de VN van kracht. Dat houdt in dat zelfstandig rijden is toegestaan, zolang dit op dezelfde rijstrook is en maximaal 60 kilometer per uur. 

Volgens onderzoek van KPMG is Nederland wereldwijd het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto. Dat komt onder andere door het laadnetwerk voor elektrische auto’s en de goed onderhouden wegen. 

Met de opkomst van zelfrijdende auto’s rijst natuurlijk de vraag wie er verantwoordelijk moet worden gehouden voor ongevallen met zelfrijdende auto’s, de ‘bestuurder’ of de producent? Volgens de Rijksoverheid is de bestuurder aansprakelijk wanneer hij zelf de auto bestuurt, maar is de producent aansprakelijk wanneer er een fout is in het systeem. Daarbij gaat het specifiek om testauto’s. In de onderstaande video bespreekt Merel Moorman van de Universiteit van Maastricht de aansprakelijkheid vanuit een filosofisch perspectief: