§9.3 Invloed van influencers
Wist jij dat gemiddeld 17% van de volgers een product koopt dat door influencers op YouTube of Instagram wordt aangeprezen? Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Dat lijkt misschien niet eens zo heel veel, maar reken maar eens uit hoeveel dat is als je honderdduizenden volgers hebt. Voor bedrijven is het gebruik maken van influencers erg gunstig: het is digitale manier van marketing doen.
Dat heeft natuurlijk zowel een positieve als een negatieve kant. Uit onderzoek blijkt namelijk dat influencers van invloed zijn op het zelfbeeld en de identiteitsontwikkeling van jongeren. Enerzijds kan dat positief zijn: zo kunnen jongeren rolmodellen volgen die ze helpen om hun eigen talenten te ontplooien, maar anderzijds kan dat ook negatief zijn, bijvoorbeeld wanneer jongeren in de schulden komen door het kopen van dure designerkleding.
Er zijn verschillende documentaires gemaakt over influencers en vloggers. Bijvoorbeeld Volg je me nog? van Doortje Smithuijsen die te zien is op de VPRO en Born to be an influencer, die je kunt bekijken op Videoland.
Bron afbeelding: Moviemeter