Meetmaatschappij

19 december 2022

Foto door Andrii Yalanskyi, Shutterstock

‘Kijkcijfers, bestsellerlijsten, KPI’s, stappen en Cito-scores: wat meten we eigenlijk niet? Een scholier is zo goed als zijn gemiddelde, een werknemer moet SMART-doelen halen en teams en organisaties moeten resultaatgericht werken. We vergelijken onze prestaties met die van anderen en stellen ranglijsten op van de productiefste collega’s, beste universiteiten en sportiefste vrienden. Maar waarom doen we dat? En is dat wel zo’n goed idee?’

Deze vragen stelt associate professor’ Berend van der Kolk in zijn boek ‘De Meetmaatschappij’. Samen met hem heeft Seneca Burgerschap een les ontwikkeld over het meetgedrag in onze huidige samenleving. Dit kunt u inzetten bij een maw-les over onderzoek doen om zo met leerlingen kritisch te kunnen kijken naar meten. Ook is het bruikbaar voor een les over het profielwerkstuk of een pws-gesprek met leerlingen.