§3.1 Sociale controle

Er is sprake van sociale controle wanneer mensen anderen ertoe brengen (of dwingen) zich te houden aan de normen van de groep. Dat kan gaan over allerlei verschillende gebieden, denk bijvoorbeeld aan normen en waarden maar ook aan uiterlijke kenmerken, zoals manieren van kleden. Wanneer mensen zich aan dezelfde groepsnormen houden wordt de binding binnen die groep versterkt.

Heb je weleens gehoord van Big Brother? Dit is een realityprogramma op televisie, waarbij een groep personen een voor een bepaalde tijd wordt opgesloten in een huis, die uitgerust is met heel veel camera’s en microfoons. Alles wat er binnen het huis gebeurt wordt opgenomen en kan bekeken worden door de kijkers thuis. Kijkers kunnen vervolgens stemmen welke kandidaat het huis moet verlaten en degene die als laatste overblijft, wint vervolgens het programma. Omdat de kandidaten contant gefilmd en in de gaten gehouden worden, is er sprake van sociale controle. 

Een ander voorbeeld van sociale controle in onze tijd is het geven van ‘ratings’ of ‘reviews’. Wanneer je bijvoorbeeld iets op vinted koopt, kun je als koper een review achterlaten. Zo weten toekomstige kopers of de verkoper een goed product heeft opgestuurd, de foto’s klopten met de werkelijkheid en of het pakketje snel genoeg op de post hebt gedaan. Als iemand veel slechte reviews heeft op zijn profiel, kopen andere mensen minder snel een kledingstuk bij diegene en zo is er dus sprake van sociale controle.

Maar wat nou als deze ratings ook over je persoonlijk leven gaan? In China is het inmiddels werkelijkheid geworden en wordt er daarom ook wel gesproken over ‘Big Brother 2.0’:

Meer weten over het Big-brother systeem in China? Lees dan dit artikel. 

De serie Black Mirror gaat over de toekomst van technologische ontwikkelingen. Een van de afleveringen is gewijd aan het geven van ratings op social media. Daarin zie heel goed het begrip sociale controle terug. 


Terug naar hoofdstuk 3 §3.1 Groepsprocessen