§3.4 Cultuurdimensies in het onderwijs

Zoals je in het boek hebt kunnen lezen, gaan culturen op verschillende manieren 

om met maatschappelijke problemen en ontwikkelingen. Volgens Geert Hofstede bestaan er patronen in cultuurverschillen. Hofstede onderscheidde in de jaren ‘70 dan ook zes dimensies, die ook wel de dimensies van Hofstede worden genoemd: 

  • Kleine machtsafstand versus grote machtsafstand
  • Individualistisch versus collectivistisch
  • Masculien versus feminien
  • Zwakke versus sterke onzekerheidsvermijding
  • Langetermijngerichtheid versus kortetermijngerichtheid
  • Hedonisme versus soberheid

De dimensies van Hofstede zijn ook toe te passen op het onderwijs. Laten we bijvoorbeeld even inzoomen op zwakke versus sterke onzekerheidsvermijding. In culturen met een sterke onzekerheidsvermijding is er sprake van precies omschreven doelstellingen, gedetailleerde taken en strikte roosters. Maar in culturen met een zwakke onzekerheidsvermijding is er juist sprake van open leersituaties met vaag geformuleerde doelstellingen. In deze culturen wordt van leraren niet verwacht dat ze op alles een antwoord hebben en worden ouders meer betrokken in het leerproces van leerlingen. 

Bron: Maatschappij & Politiek (februari 2021)