§3.4 Opdracht 16 – Geert Hofstede

Geert Hofstede is een bekende Nederlands onderzoeker naar de waarden in een cultuur. Hij deed veel onderzoek naar welke verschillen er zijn tussen waarden in een cultuur. Om culturen te vergelijken introduceerde hij de 5 dimensies machtsafstand, individualistisch vs collectivistisch, masculien vs feminien, onzekerheidsvermijding en termijngerichtheid. Hierover lees je alles in het boek. 

Op de website van Hofstede is veel te vinden over wat hij heeft gedaan. Hij begon met een onderzoek naar het meten van sociale afstand, frustratie onder werknemers, hoe ze naar hun baas kijken, voorspellers van stress en tevredenheid en nog veel meer. In 1979 publiceerde hij zijn onderzoek over de machtsafstand in 40 verschillende landen en zijn volgende publicaties betreffen vrijwel allemaal onderzoek naar verschillen tussen culturen. Er gingen jaren aan onderzoek vooraf voordat hij met zijn Dimensies van Hofstede kwam.

Masculien versus feminien is een van de cultuurdimensies van Hofstede. Een masculiene samenleving is harder dan een feminiene samenleving. Immigranten moeten zich sneller aanpassen aan de dominante cultuur en arme landen moeten zichzelf helpen, zo is de mening.

Nederland heeft een meer feminiene dan masculiene cultuur, we zijn zachter. Daarom zijn we gewend om op een domme vraag toch vriendelijk antwoord te geven. We zeggen zelfs: “domme vragen bestaan niet”. In een masculiene cultuur ligt dat anders, daar vindt men dat ieder zichzelf moet redden. Een domme vraag wordt gezien als beledigend. Zo was er ooit een spelshow in Frankrijk waar de speler door zijn zenuwen het antwoord op een hele simpele vraag niet meer wist. Hij mocht het publiek om hulp vragen, maar zij gaven hem vervolgens expres het verkeerde antwoord. Dit is een voorbeeld dat je in de harde, masculiene cultuur iemand niet direct helpt als hij een domme vraag stelt of hulp nodig hebt. Voorbeelden van landen met een masculiene cultuur zijn Japan, Oostenrijk en Venezuela. Ook in de zakenwereld is het handig om te weten want in deze landen zijn erkenning, promotie en inkomen belangrijker. Op deze site staan handige tips bij landen met een masculiene cultuur bij het internationaal zakendoen.

Vanuit een feminiene cultuur lijkt dat raar en niet aardig. Wij zouden zeggen dat ‘het hoort’ om iemand gewoon te helpen, ook al is het inderdaad dom. Maar in de ogen van de masculiene cultuur is de feminiene manier een beetje gek. Zo zie je dus dat wat je normaal vindt, beïnvloed wordt door het soort cultuur waarin je leeft. Zo kunnen we ons in Nederland vinden in de slogan ‘met elkaar, voor elkaar’. Wellicht heb je die rood-witte vlaggen wel gezien vanaf het begin van de corona crisis. Wil je het verhaal weten achter die vlaggen? Kijk het hier, en kom achter de feminiene cultuur die daarachter zit.

In de cultuurdimensies van Hofstede gaat het veel om sociologisch gedrag. Het gedrag van groepen mensen wordt dan bestudeerd, en dat kan erg interessant zijn. Want stel jij krijgt een bioscoopbon op je verjaardag. Besteed je hem meteen of wacht je totdat één van je favoriete films in de bioscoop komt? Zo’n keuze heet ‘delay discounting’. Het betekent dat de waarde van iets daalt, naarmate de tijd verstrijkt. Dus hoe langer je op iets moet wachten, hoe minder belangrijk je het vind. Ook al zou de keuze in de toekomst beter zijn, je kiest voor het nu. Hoe verder in de tijd, hoe minder aantrekkelijk de keuze. Een heel grappig experiment dat dit bewijst is het marshmallow experiment met kinderen. Ze krijgen een marshmallow voorgeschoteld en als ze wachten met opeten, dan krijgen ze na verloop van tijd twee marshmallows. Wat bleek: de meeste kinderen konden zich niet inhouden en verkozen één marshmallow nu boven twee marshmallows later.


Terug naar hoofdstuk 3 §3.5 Antropologie