Eindexamens havo
De pilot eindexamens bevatten verschillende opgaven die nuttig kunnen zijn als oefening of als toetsopgave. Echter… dienen deze opgaven soms licht aangepast te worden om goed aan te sluiten bij de methode Seneca.
Deze aanpassingen zullen zo minimaal mogelijk zijn, zoals het weg laten van een vraag zodat de opgave past bij een beperkte set aan hoofdstukken van Seneca. Aanpassing van sommige vragen is ook nodig omdat bijv. de definitie van een kernconcept vanaf 2015 (examen 2017) is veranderd. Deze veranderingen worden in het CorrectieVoorschrift beschreven.
Hieronder vindt u een overzicht van de opgaven. Elke opgave bevat tevens de bronnen en het correctievoorschrift.
Let op: bij alle opgaven die passen bij hoofdstuk 10 t/m 14 is het noodzakelijk dat leerlingen alle kernconcepten kennen. Maar als er staat ‘Hoofdstuk 01 t/m 03’ worden alleen kennis en vaardigheden bevraagd die in die hoofdstukken worden aangeboden.
Merk op dat u kunt sorteren op hoofdstuk Seneca of op examenopgave en ook kunt filteren met een zoekopdracht.
Syllabi examens met eindtermen
- Havo syllabus (2020) met gedetailleerde begrippenindex (2020).
- Eenvoudige kennis- en begripsvragen bij domein B-vorming (Samenlevingsvormen).
- Eenvoudige kennis- en begripsvragen bij domein C-verhouding (Maatschappelijke Verschillen).
- Eenvoudige kennis- en begripsvragen bij domein D-binding (Veiligheid).
Eindexamenopgaven havo
Passend bij hoofdstuk Seneca havo | Gebaseerd op eindexamenopgave | Toetsstof (oa. kernconcepten) | Context | Word bestand (opgaven, bronnen, antwoorden) |
---|---|---|---|---|
H02 | 2016 tijdvak I, opgave 4 | identiteit, sociale cohesie | Twee fictieve bronnen met een grote zes-puntsvraag. | mw-havo-H02-examen2016-I-opgave4 |
H04 | 2017 tijdvak I, opgave 1 | vorming, verhouding, binding, verandering, socialisatie, sociale institutie, institutionalisering, democratisering, ideologie, nature, nurture, Hofstede, cultuur | Lego en diversiteit met 3 van de 4 oorspronkelijke vragen. | mw-havo-H04-examen2017-I-opgave1 |
H04 | 2016 tijdvak I, opgave 3 | verhouding, representativiteit, binding, socialisatie, cultuur, Hofstede | Betrokkenheid vaders bij de opvoeding. Voor gebruik bij H.1 t/m 4 of H.8 als u vraag 17 handhaaft. | mw-havo-H04-examen2016-I-opgave3 |
H05 | 2017 tijdvak I, opgave 2 | rationalisering, secularisering, functies van socialisatie, sociale cohesie | Kersmisklanten. Drie vragen die bij H.1, 2 en 5 passen. | mw-havo-H05-examen2017-I-opgave2 |
H08 | 2017 tijdvak I, opgave 3 | politieke institutie, sociale ongelijkheid, democratisering, sociale cohesie, representativiteit, cultuur | Streuvel (fictief), referendum, tabel en tekst. | mw-havo-H08-examen2017-I-opgave3 |
H10 | 2018 tijdvak I, opgave 1 | hypothesen over beinvloeding door de media, referentiekader, formele en informele macht, machtsbron, typen bindingen, hoofdconcept binding, machtselitetheorie en pluralismetheorie, institutionalisering, sociale ongelijkheid, ontwikkelingsvisie, instrumentele visie, politieke socialisatie, ideologie | Twee bronnen over lobbyen. 11 vragen. Voor gebruik na H.5 t/m 10 havo. | mw-havo-H10-examen2018-I-opgave1 |
H10 | 2018 tijdvak I, opgave 2 | identiteit, cultuur, socialisatie, socialisator, indicator, hypothese, (on)afhankelijke variabele, representatie, sociale cohesie | Aziatische jongeren in Nederland en hun identiteit. Voor gebruik na H.5 t/m 10 havo. Als enkele vragen worden aangepast of weggelaten, is het ook geschikt voor H1-3. | mw-havo-H10-examen2018-I-opgave2 |
H10 | 2017 tijdvak I, opgave 4 | groepsvorming, globalisering, sociale mobiliteit, vooroordeel, positietoewijzing, positieverwerving, sociale cohesie, maken van enquetevragen | Straattaal, onderzoek doen en kernconcepten en enkele begrippen H.1-10. Eventueel aan te passen dat het ook bij H1-3 past. | mw-havo-H10-examen2017-I-opgave4 |
H10 | 2017 tijdvak I, opgave 5 | theorieën Marx en Huntington, liberalisme, politieke machtsbron, harmoniemodel en conflictmodel, samenwerking (op welke wijze te bereiken), mediaframing, criminaliteit als relatief begrip | Twee bronnen over de krakersbeweging met pittige (detail)vragen over een context die veel leerlingen niet kennen. Vraag 24 schrappen want deze gaat over H11. En vraag 19 ook die over H14 gaat. | mw-havo-H10-examen2017-I-opgave5 |
H10 | 2016 tijdvak I, opgave 5 | maken van enquetevraag, informele sociale controle, cultivatiehypothese, sociale cohesie, indicator, correlatie, redeneren | 1 tabel met correlaties. Voor gebruik na H.4 of na H.10. | mw-havo-H10-examen2016-I-opgave5 |
H11 | 2017 tijdvak I, vraag 24 | besluitvormingsmodellen (in dit geval barrièremodel) | Slechts 1 vraag bij een opgave over de kraakbeweging (barrieremodel). De andere vragen gaan over H.1-10. | mw-havo-H11-examen2017-I-vraag24 |
H12 | 2015 tijdvak I, opgave 1 | opvoedingsidealen modern en traditioneel gezin, representativiteit (bij onderzoeken), functies van socialisatie, ideologie en samenlevingsvormen, verzuiling, overheidsbeleid samenlevingsvormen | Opvoedingswaarden en de opvoedingscanon. Korte tekst en poster. Voor gebruik na H.12 havo. | mw-havo-H12-examen2015-I-opgave1 |
H13 | 2018 tijdvak I, opgave 3 | hoofdconcept Verandering, rationalisering, sociale uitsluiting, systeemmodel, hoofdconcept Verhouding, sociale ongelijkheid, beleidsinstrument om sociale ongelijkheid te verminderen, ideologische standpunten t.a.v. dat beleid, cultuur | Robotisering. Voor gebruik na H.13 havo. H.11 ook vereist. | mw-havo-H13-examen2018-I-opgave3 |
H13 | 2016 tijdvak I, opgave 2 | sociale ongelijkheid, globalisering, gezag, representativiteit, instrumentele visie, ontwikkelingsvisie, ideologie over inkomensverdeling, | Eenvoudige tabel met GINI scores en algemene vragen. Voor gebruik na H.13 | mw-havo-H13-examen2016-I-opgave2 |
H13 | 2015 tijdvak I, opgave 2 | sociale ongelijkheid macht, maatschappelijke positie, status, samenwerking, sociale institutie, ideologische standpunten over sociale ongelijkheid en de rol van de overheid, representativiteit, systeemmodel, globalisering, hoofdconcept binding, identiteit, | Bronnen over huishoudelijk werkers en vergelijking mbt de status in het buitenland. Wordt teveel op status ingezoomd. | mw-havo-H13-examen2015-I-opgave2 |
H14 | 2016 tijdvak I, opgave 1 | integraal veiligheidsbeleid, hoofdconcept Verhouding, hoofdconcept Binding, politieke socialisatie, ideologische standpunten over bestrijding criminaliteit, theorieën over criminaliteit | Zeer korte bron over Burgernet. Voor gebruik na H.14 | mw-havo-H14-examen2016-I-opgave1 |
H14 | 2015 tijdvak I, opgave 3 | socialisatie, cultuur, sociale cohesie, klassieke en moderne school van het strafrecht, functies van straffen, strategieën om criminaliteit te bestrijden | 1 bron over afpakken van crimineel geld om te voorkomen dat big spenders een rolmodel vormen. Voor gebruik na H.13 havo. | mw-havo-H14-examen2015-I-opgave3 |
Lestipshavo