Tips eerste druk

Op deze pagina vindt u lestips bij de verschillende hoofdstukken van de eerste druk. Deze blijft beschikbaar tot en met het eindexamen van 2023, maar wordt niet verder bijgewerkt.

Maakt u gebruik van de nieuwe tweede druk? Dan kunt u op deze pagina de bijbehorende lestips vinden. 

Klik op het gewenste hoofdstuk om direct naar de lestips te gaan. Bent u opzoek naar planningen? Dan kunt u deze hier vinden.

Lestipshavo

Hoofdstuk 1

Lestips


  • Collega Maarten van Heijningen heeft enkele kijktips die passen bij hoofdstuk 1 t/m 4. Ieder filmpje is voorzien van een korte toelichting.
  • Een oefen Quizlet, waarin kennis uit hoofdstuk 1 (havo en vwo) getest wordt. Gemaakt door Gertruud Kruse van het Martinus College.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 1 (havo/vwo)

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 2

Lestips


  • Tim Immerzeel heeft bij H1+2 een opdracht ontwikkeld waarbij leerlingen leren in de schoenen te staan van een adviseur bij een onderzoeksbureau.
  • Maarten van Heijningen geeft enkele kijktips die passen bij hoofdstuk 1 t/m 4. Ieder filmpje is voorzien van een korte toelichting.
  • Nadia Khawalid van Davinci Leiden heeft een overzicht gemaakt van de kennis en vaardigheden die leerlingen moeten hebben om toetsen te maken, bij hoofdstuk 2 en 3.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 2 (havo/vwo)

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 3

Lestips


  • Collega Maarten van Heijningen heeft enkele kijktips die passen bij hoofdstuk 1 t/m 4. Ieder filmpje is voorzien van een korte toelichting.
  • Josje van Hees maakte begrippenkaartjes bij hoofdstuk 1 t/m 3, waarmee je bijvoorbeeld 30Seconds of Pictionary kunt spelen.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 3 (havo/vwo)
  • Nadia Khawalid van Davinci Leiden heeft een overzicht gemaakt van de kennis en vaardigheden die leerlingen moeten hebben om toetsen te maken, bij hoofdstuk 2 en 3.
  • Collega Jan van Loon maakte een begrippenlijst bij hoofdstuk 3.
  • Een werkblad bij de film Layla M. is aangeleverd door college Marieke Spoelman:  “De PO en de vragen gaan over de film Layla M, die ik met de klas gezien en besproken heb. Een aanrader, zeker in het licht van het concept Vorming! De film geeft veel stof tot nadenken en roept interessante gesprekken en discussies op. Hij is actueel, serieus, maar niet zwaar. ”
  • Dankzij Rien Ploeg deze prachtige kijktip van MTV met Nederlandse ondertiteling (41 min.). Een jonge vrouw vermoedt dat haar internetdate een andere identiteit heeft. En dat klopt, maar er is een verrassing.
    • In deze aflevering komen alle besproken onderdelen uit hoofdstuk 1, 2 en 3 t/m blz.55 (nature-nurture debat) kernachtig aan bod. De hoofdconcepten vorming en binding met de kernconcepten identiteit, socialisatie, cultuur (subcultuur/sociale ongelijkheid), ideologie, groepsvorming (socialisatoren, met name de rol van social media).
    • De les heb ik opgebouwd rond de begrippen identiteit,  enculturatie/acculturatie, socialisatie, nature-nurture, socialisatoren (micro-, meso- en macro niveau), sociale cohesie en samenhang met betrekking tot conflicterende identiteiten in relatie tot groepsvorming en binding.  Nadruk ligt op de ontwikkeling van iemands persoonlijke identiteit binnen de specifieke wisselende contexten en perspectieven waaraan de kijker van deze aflevering expliciet en impliciet wordt blootgesteld.
    • Deze aflevering past bij de gevoels- en belevingswereld van onze leerlingen, juist omdat zij zich zullen herkennen in het “plot” van deze aflevering. Voor deze aflevering is het lesdoel het herkennen van de conflicterende identiteiten in de persoon van Tony en het benoemen van de ontwikkelingen en achtergronden die aan deze identiteiten ten grondslag liggen.
  • Een andere manier waarop Rien Ploeg meerwaarde in zijn lessen creëert, is via het tonen van o.a. vlogs en blogs, zoals Pizza Verdi. Daarmee kunnen begrippen worden herkend zoals vooroordeel, referentiekader, etcetera.

Aansprekende filmpjes

  • Gertruud Kruse wijst op een aansprekend filmpje van 9 minuten over enkele bijzonderheden van de Japanse cultuur. Tip: vanaf 4:30m kunt u de video even op pauze zetten en de leerlingen vragen om over een verklaring na te denken en daarna de video weer aan zetten. Zo’n filmpje levert hilariteit op, maar het leerrendement zit in een beschouwing en analyse.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 4

Lestips


  • Collega Maarten van Heijningen heeft enkele kijktips die passen bij hoofdstuk 1 t/m 4. Ieder filmpje is voorzien van een korte toelichting.
  • Collega Jan van Loon maakte een begrippenlijst bij hoofdstuk 4 havo.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 4 (alleen havo)

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 5

Lestips

  • Een opdracht over het corona-virus waarin leerlingen de kernconcepten macht, rationalisering, sociale cohesie, samenwerking en conflict toepassen op de pandemie. Deze opdracht met antwoorden past bij hoofdstuk 5 en 6 en is gemaakt door Marieke Spoelman.
  • Oefening over rationalisering, gemaakt door collega’s Audrey MacGillavry en Marcella van Dongen.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 5 (alleen havo)

Powerpoint(s)


Activerende werkvorm h.5 t/m 10

Na hoofdstuk 4 kan het eerste deel van Marco Veldmans jager-verzamelaarsspel worden ingezet. Deze werd vanaf 2016 ontwikkeld m.b.v. een subsidie van het LOF en is daarom gratis beschikbaar voor elke docent MAW die de veranderingsprocessen op speelse wijze wil laten toepassen. Hoewel het los staat van de methode is het prima te gebruiken bij Seneca MAW en ook eenvoudig aan te passen en uit te breiden.



Hoofdstuk 6

Lestips

  • Een opdracht over het corona-virus waarin leerlingen de kernconcepten macht, rationalisering, sociale cohesie, samenwerking en conflict toepassen op de pandemie. Deze opdracht met antwoorden past bij hoofdstuk 5 en 6 en is gemaakt door Marieke Spoelman.
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 6 (alleen havo)

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 7

Lestips

  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 7 (alleen havo)

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 8

Lestips

  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 8 (alleen havo)
  • Marco Veldman heeft voor zijn eigen leerlingen uitlegvideo’s gemaakt per paragraaf van hoofdstuk 8 t/m 10 havo. Niet zo professioneel maar wel nuttig voor uzelf om (afstands)onderwijs te verzorgen.
  • Collega Anke Hamstra heeft een powerpoint gemaakt speciaal voor afstandsonderwijs zodat leerlingen alles bij de hand hebben. Bij paragraaf 8.2, 8.3 en 8.4.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 9

Lestips

  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 9 (alleen havo)
  • Marco Veldman heeft voor zijn eigen leerlingen uitlegvideo’s gemaakt per paragraaf van hoofdstuk 8 t/m 10 havo. Niet zo professioneel maar wel nuttig voor uzelf om (afstands)onderwijs te verzorgen.
  • Collega Anke Hamstra heeft een powerpoint gemaakt speciaal voor afstandsonderwijs zodat leerlingen alles bij de hand hebben. Bij paragraaf 9.2, 9.3 en 9.4.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 10

Lestips

  • Zie ook achtergrondinformatie over protestbewegingen en populisme op onze pagina voor het vwo hoofdstuk 11 (vergelijkbaar met H.10 havo).
  • Rachel Stoffelsen heeft enkele leuke en nuttige Kahoots gemaakt: Hoofdstuk 10 (alleen havo)
  • Marco Veldman heeft voor zijn eigen leerlingen uitlegvideo’s gemaakt per paragraaf van hoofdstuk 8 t/m 10 havo. Niet zo professioneel maar wel nuttig voor uzelf om (afstands)onderwijs te verzorgen.
  • Collega Anke Hamstra heeft een powerpoint gemaakt speciaal voor afstandsonderwijs zodat leerlingen alles bij de hand hebben. Bij paragraaf 10.2 en 10.3.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 11

Lestips

  • Een Socrative-quiz, waar kennis die leerlingen in havo 4 hebben geleerd nog eens opgehaald wordt. Gemaakt door Jasper Rijk van het Veluws College.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 12

Lestips

  • Een kijktip van Karen Loovers bij § 12.3 samenlevingsvormen: de documentaire ‘Dubbel geluk’. Over een meisje met twee moeders. Wie bedenkt er kijktips bij?
  • Jan Hopstaken zit een grote meerwaarde in het onderwerp feminisme om daarmee Vorming te verwerken. Bij een recensie over een feministische film heeft hij vragen gemaakt.

Powerpoint(s)



Hoofdstuk 13

Oefening actualiteit

Powerpoint(s)

Quizlet(s)



Hoofdstuk 14

Actuele oefenopgave

Powerpoint(s)

Quizlet(s)

Corona, binding en veiligheid

Annemarie Twilhaar heeft een oefening (proeftoets) over Corona, binding en domein D gemaakt. Deze past goed bij H14. Dank Annemarie!